Lipsa somnului dauneaza sanatatii

Lipsa somnului are multe efecte negative asupra ta: te simti mai stresat, iti pierzi din conditia fizica, esti mai morocanos, etc. Dar, pe langa aceste efecte, sunt si unele consecinte mult mai grave. Lipsa somnului regulat te expune la niste afectiuni medicale grave, inclusiv obezitatea, bolile de inima, diabetul. Pentru o viata lunga si sanatoasa o noapte de somn bun este esentiala.

Lipsa somnului dauneaza sanatatii

Cat de mult trebuie sa dormim?

Cei mai multi dintre noi avem nevoie de aproximativ opt ore de somn bun, pentru a functiona la parametri normali. In general, daca te trezesti obosit, si toata ziua esti intr-o continua stare de somnolenta, inseamna ca nu ai dormit indeajuns. O serie de factori pot cauza somnul prost, inclusiv anumite probleme de sanatate (apnee), dar, in general, tine foarte mult de obiceiuri proaste premergatoare somnului.

Iti prezentam 6 moduri in care un somn bun iti poate stimula sanatatea.

  • Stimuleaza imunitatea. Lipsa prelungita de somn poate perturba sistemul imunitar, acesta fiind incapabil sa mai se apere de boli.
  • Somnul te poate ajuta sa slabesti. Daca dormi mai putin este foarte posibil sa te ingrasi. Studiile arata ca oamenii care dorm mai putin de sapte ore pe zi au 30% sanse sa devina supraponderali. Acest lucru se datoreaza unui nivel redus de leptina la persoanele care nu dorm suficient. Leptina este un hormon care ne face sa ne simtim satui.
  • Somnul stimuleaza o minte proaspata. Lipsa somnului poate duce la tulburari ale dispozitiei pe terment lung: depresie si anxietate.
  • Somnul previne diabetul. Studiile au sugerat ca persoanele care dorm mai putin de cinci ore pe noapte au un risc crescut de dezvoltare a diabetului zaharat.
  • Somnul creste apetitul sexual. Cercetarile arata ca barbatii si femeile care nu dorm suficient au un libido mai scazut.
  • Somnul te pazeste de bolile de inima. Privarea de somn poate fi asociata cu cresterea frecventei cardiace si o crestere a tensiunii arteriale care poate pune presiune suplimentara pe inima.

Cum sa recuperezi somnul pierdut?

Daca nu dormi suficient, exista o singura modalitate de a compensa – sa dormi mai mult.

Acest lucru nu se va schimba cu o singura noapte de somn, trebuie ca aceasta recuperare sa dureze cel putin cateva saptamani. Incepand cu weekendul, incearca sa dormi 1-2 ore in plus pe noapte. Cel mai indicat este sa mergi la culcare de fiecare data cand iti este somn. Asteapta-te sa dormi si 10 ore pe noapte, la inceput. Dupa un timp, durata va scadea, ajungand treptat la un nivel normal.

Leave a Reply